Yvon de Korte

1948 - 1979

Yvon de Korte was een veelzijdig kunstenares. Naast foto’s maakte ze ook films, tekende en schilderde ze. Ten tijde van het feministische fotomagazine Haarscherp (1977) won ze een belangrijke filmprijs. Kort daarna zou ze komen te overlijden in een ongeluk.

Interview met Yvon de Korte (zoals verschenen in Haarscherp, 1977)

 

Yvon de Korte heeft een grote prijs gewonnen op het gerenommeerde filmfestival van Aspen. Voor haar korte erotische film Valse verrukkingen ontving zij de prijs voor Beste Buitenlandse film. Valse verrukkingen is een ‘associatieve collage’ van beschadigde stukken film, fotografische reeksen van zelfportretten en door De Korte gemaakte tekeningen. Met deze productie heeft zij heeft zich met succes gemengd in een volledig door mannen beheerste wereld; het is de eerste Nederlandse erotische film die is gemaakt door een vrouw.

 

Hoe was het om een erotische film te maken?

Werkelijk, dit project heeft me het meest geraakt van al het werk dat ik tot nu toe heb gedaan. De sprong van fotografie naar film was zwaar maar heel bevredigend. Nu zie ik dit als een natuurlijke evolutie in mijn kunst. Seksualiteit is altijd een centraal thema in mijn carrière geweest en deze erotische film is het hoogtepunt van een zoektocht naar mezelf.

 

Wat is de relatie tussen je foto’s, schilderijen en je films?

Ik beweeg me op verschillende artistieke gebieden en op ieder gebied kan ik me op verschillende manieren uiten. Maar ik zie wel overeenkomsten in mijn werk. Mijn schilderijen zijn klein, eenvoudig en zachtmoedig, maar Valse verrukkingen heeft ook vele nuances van tederheid. Ik vind het een geweldige mogelijkheid om jezelf op verschillende manieren te uiten, zo worden je ideeën veel transparanter.

Voor deze film heb ik veel geëxperimenteerd met polaroidsequenties, en hoe die 24 keer per seconde op filmmateriaal werken. Ik heb zelfportretreeksen in mijn studio gemaakt, om die af te wisselen met erotische filmbeelden in extreme vertraging. De associaties die dit soort combinaties oproepen in de film passen precies bij de eerdere thematiek in mijn foto’s en schilderijen.

 

Hoe belangrijk is het script van een erotische film?

Ik heb zelf het script van Valse verrukkingen geschreven en wilde de bekende verhaalstructuur van pornofilms doorbreken. Ik heb daarom besloten helemaal geen verhaal te vertellen. De basis bestaat uit persoonlijke ervaringen, waarmee ik het cliché wil doorbreken dat de vrouw slechts als een erotisch object in dienst van de man kan worden afgebeeld.

 

Denk je dat pornografie vrouwen kleineert?

Nou, dat lijkt me wel duidelijk. Maar het hoeft niet zo te zijn volgens mij. In een ideale situatie is erotiek essentieel voor vrijheid. Deze film heeft me geleerd dat seks geen grenzen kent, dat grenzen onnatuurlijk zijn. Het is tijd voor vrouwen om hun lichaam op alle mogelijke manieren te verkennen, zonder een gevoel van schuld, zonder dat ze het idee wordt aangepraat dat ze iets doen dat verboden is.

 

Kun je ons iets vertellen over je volgende project?

Daar ben ik helaas van teruggekomen. Een van de redenen van mijn reis naar Amerika, behalve om mijn prijs in ontvangst te nemen, was om geld te zoeken voor een nieuwe erotische film die ik wilde maken: Neergang. Deze film gaat over het einde van de patriarchale samenleving zoals die al meer dan 25 eeuwen hier in het westen bestaat, en eindigt met een hoopvolle idealistische samenleving waarin vrouwen geen mannen meer nodig hebben om zich voort te planten en volledig onafhankelijk beslissingen kunnen nemen. Maar ik heb gemerkt dat mijn script verkeerd wordt geïnterpreteerd door producenten. Daarom heb ik besloten dit project terug te trekken en me weer aan fotografie te wijden. Ik wil verder gaan met het type fotoreeksen waar ik aan ben begonnen, de zelfportretten die ik heb gebruikt in Valse verrukkingen, waar ik nog veel meer mogelijkheden in zie. Door middel van mijn sequenties onderzoek ik of het mogelijk is om de tijd in fotografie te brengen, zonder film te maken.

Verwante fotografen

bekijk

Els Kavelaar